Thursday, September 23, 2010

taugeh + air kencing???


dalam syok2 berFB cikayue terbaca 1 artikel about taugeh by Rizal Rosli Putra...beware kepada sesiapa yg sukaaaa sangat makan taugeh tue, you all kene try an experiment before simply eat that thing (taugeh) okay...

PROCEDURE: beli sket je taugeh tue kat mane2 kedai yg ade jual taugeh...usually kat market mmg berlambak kan... DONT EAT FIRST but keep it for 3 days...then dah simpan 3 ari, cuba bau taugeh tu... dan kalau boleh JANGAN beli taugeh yg kaler PUTIH BERSERI.

RESULT: maybe taugeh favorite korang tue lepas bau hancing semacam.
that mean taugeh tu disiram dgn URINE @ AIR KENCING.
thats why taugeh tue putih berseri...EYAKS!!!

SO kalau nak juga makan taugeh belila keluaran BUMIPUTERA..
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis Rizal Rosli Putra(the author) yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jadik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.
Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..


4 comments:

kema said...

euuwwwww~...

cik ayue said...

geli kan kema...xmau la makan taugeh lagi...
jijik..

kema said...

huhu tau xpe....xmau makan dh taugeh yg cantik2 tuh ..taugeh melayu tanam sng ker nk cri...

... said...

tanam la sendiri..kan senang nak tanam lambak je kacang hijau jd r taugeh...hehe~