Monday, October 25, 2010

WASH YOUR NEW CLOTHES BEFORE USE

AT-10-TION to all WOMAN...



wash up your clothes before use especially your BRA!!! WHY???




these are the reasons...baca story kat bawah neh




Setelah Susan McKinley (antropologis) pulang ekspidisi di Amerika Selatan, dia menyedari ada ruam aneh di payudara sebelah kirinya. Dia tidak tahu apakah ruam itu. Dan dia menduga ruam tersebut akan hilang seiring waktu.Setelah kembali, ia menemui doktor kerana sudah ada rasa sakit. Doktor tidak tahu penyakit apa yang dideritainya. Doktor memberikannya antibiotik dan krim khusus. Setelah selang beberapa hari, rasa sakitnya tidak juga hilang. Payudaranya makin panas dan mulai berdarah.Dia memutuskan untuk membalut payudaranya itu, tapi rasa sakitnya makin bertambah. Dia mula mencari doktor-doktor terbaik. Salah satunya Dr Lynch. Tetapi doktor tersebut juga tidak mendiagnosa infeksi tersebut dan meminta Susan mencari temannya yang merupakan ahli dermatologi.




Malangnya, Susan terpaksa menunggu lama untuk bertemu doktor tersebut.Pertemuan tersebut tetap dapat dilakukan. Alangkah terkejutnya Susan apabila dia membuka pembalut payudaranya itu, dia mendapati larva bertumbuh dan bersarang dalam pori-pori payudaranya. Sesekali makhluk jahat itu masuk dalam pori-pori dan muncul dilubang sebelahnya.Yang dia tidak tahu adalah, lubang itu sangat dalam dari yang disangkakan. Larva itu memakan lemak, lapisan kulit dan kanal payudaranya.Berdasarkan informasi ini, disarankan agar para wanita diluar sana mencuri bra yang baru dibeli sebelum menggunakannya. Bra yang sudah dipakai juga harus sering dicuci dan dijaga kebersihannya.






Jangan biarkan diri anda menjadi sarang kulat/penyakit tanpa anda sedari. Kadang-kadang nampak macam bersih tapi kita tak tahu disitulah tempat terkumpulnya baktria/kulat dan sebagainya....


KALAU TIDAK INILAH AKIBATNYA!!!





SANGGUPKAH ANDA MENGHADAPI SITUASI SEBEGINI???

Sebenarnya ulat larva itu adalah parasit yang hidup dalam badan manusia/mamalia. Ianya merupakan penetasan telur daripada seekor lalat bot ke dalam badan manusia/mamalia



Lalat bot adalah dari keluarga oestridae. Wujud sekitar 150 spesis yang dikenal seluruh dunia yang menjadikan mamalia sebagai perumah larvanya. Ia juga dikenali sebagai tarsola atau american warbie fly.Lalat bot betina akan meletakkan 30biji telurnya di bawah sayap lalat spesis lain. Telur lalat bot yang jatuh di badan kita akan bertindak balas dengan kepanasan suhu badan kita. Lalu segera menetas. Bukan sahaja di payudara malahan,kepala,kaki,tangan,mata,telinga dan hidung juga boleh dijangkiti. Kira-kira 8 minggu ia akan mencapai peringkat kepompong. Pada kebiasaanya di peringkat kepompong, ia akan jatuh ke tanah dan seminggu lepas tu,ia akan menjadi lalat bot yang dewasa.



antara cara untuk mengeluarkan larva/ulat tersebut adalah


>>>Meletakkan daging mentah di bahagian luka sebagai umpan


>>>Menggunakan gubal pokok matatorsalo(di costa rica);tetapi larva yg mati masih ada didalam kulit.


>>>Menutupi lubang daging dengan pengilat kuku,vaselin atau pita pelekat menyebabkan larva tersebut tidak dapat bernafas,selepas 1 hari larva tersebut akan mati kelemasan


>>>Menggunakan alat mengeluarkan bisa di hospital

AND...INILAH LALAT BOT YANG DIMAKDUDKAN..EUWWW~






SEKIAN!

6 comments:

kema said...

yue,gmbo no2 tuh org kata gmbo edit...

... said...

yeke..maybe dia nak tunjukkan parasit tue kot tu yg di edit..
tapi gambo 1st tuh pun dh cukup mengerikan...

kema said...

aah mmg pn...ngeriiii....mcm xde tpt len dia nk serang...

... said...

nak wat mcm mane kema...so kita kena la beware dgn sgala kemungkinan yg berlaku...

azmira said...
This comment has been removed by the author.
Izzati The Great said...

ee,ngerinya gambo tue!